ניסאן ג'וק e-Hybrid במבחן דרכים
מבחני רכב
טל אבן ו 2024-05-23
ניסאן ג'וק e-Hybrid. צילום תמונות: טל אבן
הדור השני של הג'וק הושק לפני למעלה מ- 4 שנים, כאשר הגרסה ההיברידית הצטרפה אל גרסת מנוע הטורבו בנזין לקראת סוף שנת 2022.
שבנו ממבחן דרכים מקיף, בגרסה המחושמלת למחצה.
---
ניסאן ג'וק - רקע
ניסאן ג'וק, דגם הפנאי הקטן (B- SUV) מבית היצרן היפני הגדול, משך לא מעט תשומת לב כשהוצג לראשונה, בשנת 2010. לא רק שהיה מהראשונים להגדיר קטגוריה של רכבי פנאי קטנים ואופנתיים, אלא שגם חשף קונספט עיצובי, חדשני ועתידני משהו, שיועד לכבוש את השווקים האירופאיים ואת הצפון אמריקאיים בעיקר, לצד השווקים הטבעיים שלו במזרח הרחוק.
היו שאף ראו בו מעין "בייבי אינפיניטי", מותג הפרימיום של היצרן, שמדגמיו ניכר ששאב הג'וק לא מעט השראה עיצובית, שהחמיאה לו ולרוכשיו.
כ-5 שנים לאחר מכן הוצג פייס-ליפט, ליטוש קל לדגם, שבא לידי ביטוי בעיקר בפנסי הלד מלפנים, בפגושים החדשים ובחלק מהמערכות והאבזור ברכב.
ב-2020 הוצג הדור השני לדגם, וב-2022 נוספה הגרסה ההיברידית, כוכבת המבחן הנוכחי.
משמעות שם הדגם, בניגוד לקונוטציה הפחות מלבבת בעברית, היא מעין ריקוד עם שינויי כיוון מקצועיים, או קיצור ל- jukebox, קופסת הנגינה שמפעילים עם מטבע.
הג'וק דור שני גדול מעט מקודמו (תא המטען גדל בכ- 20 אחוזים בהשוואה לעבר), הוא משתמש בפלטפורמה חדשה, המשותפת גם לחלק מרכבים אחרים בקבוצה, כמו רנו קפצ'ור דור שני וקליאו דור 5. פלטפורמה זו מוקשחת ביחס לקודמתה, ומסייעת ליציבות וליכולת הפניה, ועדין, בזכות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת ובחומרים קלים אך קשיחים, הדור החדש מצליח להשיל כמה עשרות קילוגרמים ממשקלו העצמי, לעומת הדור הראשון.

---
ניסאן ג'וק היברידי – עיצוב חיצוני ומימדים
כאמור, כבר מהיום שהושק, הציג הג'וק מראה ייחודי, עתידני לאותם ימים, עם מוטיבים עיצוביים סטייליסטים וספורטיביים; ניכר שאלה היוו השראה מסוימת לטויוטה C-HR, שהושקה לראשונה כ-6 שנים לאחר מכן, דגם המהווה כיום את אחד המתחרים הבולטים, לצד היונדאי קונה, שסימן לעצמו הג'וק בין הכוונות.
בחזית פנסים מפוצלים, עם שפמי לד גבוהים ויחידות ראשיות לד בפתחים עגולים בפגוש הגדול, הגריל הקדמי כטרפז שחור והפוך, אטום כאן למחצה בגרסה ההיברידית, עליו הלוגו המעודכן של ניסאן, ומכסה מנוע מעוצב, עם תפיחות בצדדיו.
מהצד קו מותניים גבוה ואלכסוני, במגמה הפוכה לגג, מה שמייצר מראה דינאמי, חלונות אחוריים כהים אך קטנים, לצידם חבויות ידיות הדלתות האחוריות, קורה אחורית מעוצבת, חצאיות וחיפויים שחורים לבתי הגלגלים.
לדגם שאיתנו אין צביעה דו גונית וגג הרכב צבוע אמנם בצבע המרכב, אך מראות צד, קורות A ו-B, ספוילר גג אחורי ומעין "עיטור מחבר" בקורה האחורית, כולם בשחור, מקנים מראה של גג צף.
מאחור יחידות תאורת לד, להן מראה בוגר ונאה לטעמי מזה שהיה בדגם המקורי, שם היו יחידות אורכיות ומפותלות בצידי המרכב, מוטיב שנראה לראשונה דווקא בוולוו.
עם 4.21 מ' לאורך, 1.8 מ' לרוחב וגובה בן 1.593 מ', הג'וק גדל מעט לעומת קודמו. הוא עדיין קצר וצר מעט ממתחריו שסימן, אם כי גבוה מהם, מה שעשוי להתפרש כיתרון ליושבים מאחור בעיקר; בסיס הגלגלים נדיב ועומד על 2.636 מ', דומה לזה שבטויוטה C-HR.
הג'וק מפתיע עם מרווח גחון מכובד לסגמנט – 18.4 ס"מ, כ-2 עד 2.5 ס"מ משמעותיים יותר ממתחריו. עדיין, זה לא הופך אותו לרכב עם יכולות עבירות בשטח, אך בהחלט יכול לסייע לו להיות יקיר מדרכות הכרך.



---
ניסאן ג'וק היברידי – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
כניסה פנימה חושפת אווירה של תא נוסעים שמחד הוא פונקציונלי, מאידך נותן נגיעות יוקרתיות, בעיקר דרך שימוש בחומר שהוא דמוי עוד על ההגה, בצידי המושבים, במכסה תא האחסון (הקטן) שבין המושבים, וגם במשטחים שעל גבי הדש בורד והדלתות, שם התפירה בצבע בהיר, הנוגד את שפת העיצוב הכהה שבחלל הנוסעים.
איכות החומרים גבוהה, יש תמהיל של פלסטיק קשיח אך עמיד וחומרים רכים יותר, ורמת ההרכבה משדרת איכות וחוסן.
ההגה קטום ועליו כפתורי תפעול יעילים, מאחוריו לוח מחוונים שבמרכזו צג דיגיטלי צבעוני (7"). המסך המרכזי של המולטימדיה (8") מרגיש מעט קטן, אחרי שהתעשייה הרגילה אותנו למסכי ענק בני 12-15" ואף יותר.
התפעול של מערכת השמע ובקרת האקלים נפרד מהמסך (וטוב שכך), ופתחי המיזוג העגולים נאים בהחלט, ביניהם שוכן גם הכפתור ev לנסיעה חשמלית בקצב עירוני.
בקונסולה המרכזית תפגשו משטח ייעודי למכשיר הנייד, הוא קטן מדי למכשירים טיפוסיים עכשוויים, ונעדרת ממנו טעינה אלחוטית.
עוד בקונסולה ידית הילוכים סטנדרטית, בורר מצבי נהיגה, כפתור e-pedal לבלימה רגנרטיבית, בלם יד חשמלי ואוטו הולד יעיל ברמזורים ובפקקים.
למושבים כוונון ידני, הם נוחים ותומכים (גם אחרי נהיגה ממושכת) ומרחב המחייה כאן מצוין.


---
מעבר אחורה מגלה מרווח מפתיע לסגמנט. שלושת בני הנוער הפרטיים שלי, חלקם גבוהים ממני (1.83 מ'), ישבו שם בשקט ובשלווה, מבלי שראשם התחכך בתקרת הג'וק. מרווח הכתפיים והרגליים התגלה כטוב למדי לסגמנט. לא מאד מרווח שם, אך לא יצר תלונות.
היושב האמצעי יאלץ להסתדר עם מדרגה בגובה בינוני. פתחי מיזוג אחוריים בולטים בהיעדרם, אך כן תמצאו כאן שקע טעינה לניידים.

תא המטען שופר כאמור לעומת הדגם היוצא, הוא מציע נפח שגדל ב-20 אחוזים (354 ליטרים בגרסה ההיברידית), סף הטעינה מעט גבוה אך הוא יעיל עם מפתח רחב דיו, ונראה שיספק את צרכיהם של קהל היעד העיקרי לסגמנט - משפחות צעירות (2 ילדים) או של זוגות מבוגרים יותר, שילדיהם כבר שכחו את הטיולים ברכב המשפחתי, במחיצת ההורים.
מתחת לרצפתו תמצאו גלגל רזרבי וכלים, גם הוא פריט חשוב שמשום מה הולך ונכחד במכוניות החדשות, לצד מקום מצומצם נוסף לאחסון.

---
ניסאן ג'וק היברידי – אבזור, מחיר
הרכב שהתייצב למבחן הוא ברמת גימור אסנטה טק (Acenta Tech), ולעומת הדגם הבכיר, שמוסיף לרמת הגימור את האותיות TT (כקיצור ל- Two tone), אתם מוותרים פה לא רק על צביעת הגג בשחור, אלא גם על החישוקים הגדולים (19" לעומת 17") ועל פנסי ערפל לד.
עבור רמת גימור TT תיפרדו מ-5,000 ₪ המתווספים למחיר הרכב הנבחן – 157,990 ₪.
צבע מטאלי ייכלל אף הוא בהזמנה תמורת אלפיים שקלים נוספים.
הג'וק מגיע עם כניסה והנעה ללא מפתח (כולל נעילה אוטומטית בהתרחקות), מצלמה אחורית, קישוריות לאפל קאר פליי ולאנדרואיד אוטו, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, קיפול חשמלי למראות הצד, חיישני גשם ואורות ועוד.
---
ניסאן ג'וק היברידי – בטיחות
בסעיף הבטיחות, הג'וק מסתפק בציון 4 מתוך 8 בלבד. יש כאן 6 כריות אוויר, בלימה אוטומטית בחירום, גם מפני הולכי רגל ודו גלגלי ומניעה אקטיבית לסטייה מנתיב (שבעיקר מתריעה, מרעידה את ההגה ובולמת, פחות מסייעת עם ההגה).
מערכות בטיחות שהפכו תקניות בקרב רוב כלי הרכב החדשים, כמו התרעה ויזואלית על רכב בשטח מת (שלא לדבר על מניעה אקטיבית של התנגשות ברכב כזה), בקרת שיוט אדפטיבית ומניעת פתיחת דלתות בעת תנועה חוצה- לא תמצאו כאן.
כן יש כאן בקרת שיוט סטנדרטית והגבלת מהירות.

---
ניסאן ג'וק היברידי – מנועים, ביצועים, צריכת דלק
הג'וק ההיברידי מסתייע בשילוב של 2 מנועים. האחד, בנזין אטמוספרי בנפח של 1.6 ליטרים. הספקו עומד על 94 כ"ס. המנוע החשמלי בעל סוללה עם טעינה עצמית, מפיק הספק של 49 כ"ס.
ההספק המשולב המתקבל הוא 143 כ"ס והמומנט – 15.1 קג"מ. ההנעה היא קדמית והתאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 10.1 שניות.
הגיר כאן ייחודי, עם 6 יחסי העברה קדמיים, 4 מהם משודכים למנוע הבנזין ושניים לחשמלי.
צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על 20 ק"מ לליטר בנזין.
בפועל, הצריכה האמיתית שהתקבלה במבחן הארוך שעברתי עם הג'וק הראתה מנעד שנע בין 14 ל-18.1 ק"מ לליטר; 14 קילומטרים לליטר התקבלו בנסיעה מאומצת, בקטעים דינאמיים ובמעלה הררי, 18.1 בשיוט רגוע במיוחד, תוך שימוש בכפתור ה- ev בתנועה בעיר – שם רוב התנועה מתבצעת על חשמל בלבד (היצרן טוען לכשני שלישים מהזמן בנסיעה שעד 55 קמ"ש).
הממוצע הכולל, ששקלל גם כמה מאות קילומטרים בשיוט מהיר בכביש 6, הראה 15.6 ק"מ לליטר.
זה אמנם נתון מרשים פחות מחלק מהמתחרים, שם 18 עד 20 ק"מ לליטר הם עניין שבשגרה, אך נתון מרשים לכשלעצמו, במיוחד בתנועה שרובה עירונית, שם צריכת הדלק מתקרבת לטובות שבקבוצה.

---
ניסאן ג'וק היברידי – נוסעים
בתנועה עירונית ניתן להבחין שפעולת המנוע שקטה, יותר ממה שפגשתי אצל המתחרות ההיברידיות שלרוב מצוידות בגיר רציף. הבידוד האקוסטי טוב, וגם הגיר עובד באופן הרמוני וחלק למדי, למרות הטיפול הנפרד בשני המנועים, תוך שהוא משמיע מעט רעשים מכאניים, המתלווים לשריקה המוכרת של פעולת המונע החשמלי.
מנוע החשמל מאפשר השתלבות קלילה והאצה מיידית, וגם החניות מתבצעות בנקל, עם החיישנים ועם המצלמה, המתגברים על ראות לא מושלמת אחורה, עקב חלון אחורי לא גדול וחלונות הצד האחוריים הקטנים. הראות קדימה טובה, וקל לכוון את מושב הנהג למיקום נוח ושולט.
הבולמים מעט נוקשים, ובורות גדולים עלולים לעבור בקול חבטה מתחת לגלגלים.

גם ביציאה מהעיר המנוע שקט, ורעשים בוקעים בעיקר מכיוון הכביש והרוח, גם הם ברמה סבירה לחלוטין. הסוללה הזעירה (1.25 קווט"ש) שמקנה כוח למנוע החשמלי מתרוקנת בכביש ההררי או הדינאמי די מהר, ממש כפי שהיא מתמלאת בחזרה בקצב מהיר בעת ירידה ארוכה, תוך שימוש בכפתור ה e-pedal, לטעינה רגנרטיבית.
כל עוד יש חשמל בסוללה, הקצב טוב ומאפשר עקיפות והאצות ביניים ראויות. בשאר המצבים יש להיות מחושבים יותר, במיוחד בכבישים הרריים.
המעבר בין תוכניות הנהיגה ממחישות שינוי בתגובה לדוושה, אך גם במצב ספורט הג'וק לא הופך עורו, והשינויים בפועל בין התוכניות- אינם גדולים. בשל כך, העדפתי לנוע חלקים גדולים מהנסיעה במצב eco, לטובת חיסכון בדלק.
בכבישים הדינאמיים השלדה מפגינה יכולת טובה ומהנה למדי, כך שהנהג יוכל ליהנות שם מנהיגה יותר ספורטיבית, ועדיין לשמור על בטיחות הנוסעים.
עדיין, כפי שמרמז דף הנתונים (10.1 שניות ל-100 קמ"ש, 166 קמ"ש מרביים), לא מדובר במכונית עם יכולות ספורטיביות, אך היא לא שונה בכך משאר הסגמנט, להיפך, הג'וק מרגיש דינאמי יותר מחלק מהמתחרים בהם נהגנו בעבר.
ניסאן ג'וק היברידי – מסכמים
הניסאן ג'וק הוא זה שאמון על הרצפט המקורי של "רכב פנאי קטן וסטייליסטי", וגם כיום, בדור השני ולאחר 14 שנות שיווק, הוא נראה מצוין והעיצוב החיצוני מלא בשיק.
תא הנוסעים, הגם שאינו פורץ דרך בעיצובו, איכותי מאד, הנדסת האנוש טובה והוא פונקציונלי למדי. קל לתפעל את המערכות השונות בעת נהיגה, וזה לא דבר של מה בכך, בעידן בו מסך ענק מפעיל כמעט הכל ברכב, והכפתורים הפיזיים הפכו למוקצים מחמת מיאוס.
המושבים הקדמיים נוחים וגם במושבים מאחור התגלה מרחב מפתיע (ראש, רגליים, כתפיים), מהטובים בקבוצה.
מערכת ההנעה נעימה לשימוש, לרבות הגיר המתוחכם שעובד באופן חלק למדי, ויוצר הרבה פחות דרמה אקוסטית לעומת גיר רציף שמקפיץ את מחט הסל"ד גבוה למעלה.
מעבר לכך, האבזור טוב לסגמנט ולקבוצת המחיר, וגם צריכת הדלק טובה, במיוחד אם רוב הנסיעות שלכם מסתכמות בעיר ובסביבותיה, שם יש מוד חשמלי המפעיל את הגלגלים רוב הזמן. תרצו לצאת מהעיר – תגלו התנהגות דינמית טובה ושלדה בוגרת ומגיבה.
בצד הפחות, אציין מערכת מתלים ובולמים מעט נוקשה, ובעיקר - מערכות בטיחות אקטיביות חסרות, בעיקר בקרת שיוט אדפטיבית וניטור רכב בשטח מת, אם כי חלק מהמערכות האחרות קיימות כאן- שמירה על נתיב, בלימת חירום אוטונומית ועוד.
בשקלול כולל, ניכר כי לג'וק יש לא מעט מה להציע, תוך שהוא נותן אלטרנטיבה ראויה למדי לטובים שבקרב מתחריו.

NISSAN JUKE e – Hybrid Acenta Tech
| מחיר (₪) | 157,990 |
| אורך (מ') | 4.21 |
| רוחב (מ') | 1.80 |
| גובה (מ') | 1.593 |
| בסיס גלגלים (מ') | 2.636 |
| משקל עצמי (ק"ג) | 1,400 |
| נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') | 354 / 734 |
| מרווח גחון (ס"מ) | 18.4 |
| צריכה ממוצעת (מוצהר/ ממוצע מבחן - ק"מ / ליטר) | 20 / 15.6 |
| מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) | בנזין, 1,600, חשמלי |
| תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) | 4, הייבריד |
| תיבת הילוכים, הנעה | אוט' 6, קדמית |
| הספק מנוע (כ"ס) | 143 |
| מומנט (קג"מ) | 15.1 |
| תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') | 10.1 |
| משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם) | 3 / 100,000 |
| משך אחריות סוללה ומערכת היברידית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם). ניתן לקבל, בתוספת תשלום, אחריות כוללת ל-5 שנים וגם להרחיב אותה עד 150,000 ק"מ. | 5 / 100,000 |
